lambermont2.reismee.nl

Dag 96. Verbodsbord

Wel, bijna alle regen viel naast de berg. Zowel vannacht als overdag. En toen we van de berg af reden kregen we dus de regen die we boven mis liepen. Het is inmiddels stil op de camping het grootste deel van de gasten is vertrokken. De temperatuur is hier boven vandaag niet boven de 16 graden uitgekomen. Nu beseffen we heel goed dat in Holland de temperatuur de hele zomer niet veel hoger is geweest, dus we klagen niet.

Het probleem wat zich van de week heeft voorgedaan was het volgende. Op de snelweg in Frankrijk, die wij wilden nemen om richting huis te gaan, is een steenlawine van zo'n 700 kub beland. De treinen tussen Italië en Frankrijk rijden niet en uiteraard is het voor auto's ook niet mogelijk. De ravage is dusdanig dat ze dit niet binnen 3 dagen weggewerkt hebben. Nu was het op zich mogelijk om via Zwitserland en Zuid Duitsland te gaan rijden, maar daar blijft het hemelwater stromen en staat het land blank. Laten we nou geen bootje, zwemvliezen, snorkel of skies bij ons hebben....Kortom, wij zagen dat niet zitten. Jaren geleden hebben we in een overstromingsgebied bij Dresden gezeten, en DAT willen we nooit meer meemaken!!! Idem dito met bosbranden. Dus was de vraag: hoe nu verder. Uiteindelijk hebben we besloten morgenochtend vroeg op te staan en naar Asti te rijden. Dat ligt links boven in Italië en daar was de afgelopen dagen het waterfeest. Herman heeft opgebeld en de camping is open en droog,dus we overnachten morgen ergens in de omgeving van Asti. Vervolgens staan we donderdag heel vroeg op om naar Chamonix te rijden via de Mont Blanc tunnel. Met ons zullen velen dit fantastische uitwijkplan hebben bedacht, dus we staan buitengewoon( asociaal zeg maar gerust)vroeg op. Zo kunnen we ons tijdig in de rij der wachtenden, filerijdenden, voegen om ergens in de middag te arriveren in Chamonix. Daar is het naar verwachting mooi weer en ook die camping heeft droge voeten. Vrijdag wordt dan een rustdag. Dwz we rijden niet. Het is natuurlijk te optimistisch om te denken dat we niets ondernemen. We zijn namelijk van plan de Mont Blanc op te gaan. 4000 m omhoog. Herman is nu kaartjes aan het regelen. En dan trekken we zaterdag en zondag verder richting de Eifel. Het hoe en wat horen jullie nog.

Vanmorgen zijn we alvast gaan tanken en hebben we wat groenten gehaald. Wat ons vorig jaar al opviel bij de supermarkten, en nu dus opnieuw, zijn de zwarte mensen die daar staan bij de uitgang. Per supermarkt 1. En ze hebben in hun nabijheid een plastic zakje of tasje liggen, maar nooit zichtbaar in hun handen. Alleen moet je niet per ongeluk zo' n tasje oppakken omdat je denkt dat iemand het vergeten heeft( wij sukkels...) Dan komen ze onmiddellijk in actie. Wij vermoeden dat het drugsdealers zijn die met een busje ' s morgens her en der worden gedumpt. De man die we vanmorgen zagen stond gisteren hierbij Marzabotto bij de supermarkt. In Holland zie je een soortgelijk iets met Roemenen. Die worden dan her en der gedumpt bij supermarkten om te bedelen en 's avonds met hun buit weer opgehaald. Maar achter deze (vermoedelijke)drugsdealers zit denken wij de maffia. Wellicht overnachten ze in het al eerder op onze reis ontdekte dorpje Schieti.

Wat ons al die weken ook heeft verbaasd is een bepaald verkeersbord. Het is een rond bord met rode rand, een verbodsbord dus, en daarin staan een zwarte en een rode auto. Alhoewel de Italianen lak hebben aan regels houden ze zich hier werkelijk keurig aan. En echt, ze overtreden deze regel niet. In al die weken hebben we geen rode en zwarte auto naast elkaar zien rijden! Heel bijzonder, want overal passeren die lui je, vooral daar waar het gevaarlijk is. Maar nergens, helemaal nergens, zagen we een rode auto naast een zwarte rijden op een tweebaansweg. Grappig toch he, hoe notoire lak-aan-alle-regels-verkeersdeelnemers zo'n eenvoudig verbod respecteren......

Oke, de thee en de koffie staan klaar. Slaap lekker straks.

Mien

Dat wordt wel spannend allemaal ik denk dat jij weer een gebedje gaat doen wij zien op het nieuws alleen het water stromen best wel eng lekker vroeg naar bed en goede reis morgen welterusten slaap.lekker

Alie

Nieuwe functie voor de Lambermonts: inspecteur van politie-opsporingsdienst,speci.
dedectie.

Billy Bond

Wat een belevenissen weer en dan ook nog van de onvoorstelbare soort, en dimensies, onwaarachtig. Hie weer leerzaam de plannen aangepast zodat er toch mooie dagen in aankomst zijn. Verkeersborden, tja, hoe zit dat ook alweer, hier geeft de anwb voorlichting op dat gebied. Heb goed reizen en geniet van de uitspattingen daar draait het altijd toch heen. Beste groet van ons.