lambermont2.reismee.nl

Dag 73. Kortsluiting

Vannacht lekker geslapen, het was namelijk koud. In vergelijk met de afgelopen maanden in elk geval. In eerste instantie dachten we dat de broodrooster het begeven had vanmorgen. De stroom viel uit toen ik mijn brood roosterde. Campingbeheerder erbij, nee t lag niet aan zijn netwerk. De enige mogelijkheid was dat rooster.Het broodrooster bij het oud ijzer gezet vooraan bij de camping. Ineens had ik een helder moment: stel dat het probleem in het stopcontact zit ipv in het broodrooster? Herman besloot voor de zekerheid daar even naar te kijken en toen bleek een suïcidale mot ons stopcontact als wapen te hebben uitgekozen. Mottenlijk uit het stopcontact gepeuterd en als de wiedeweerga dat gedumpte rooster weer teruggehaald. Vanmorgen ook de bedden verschoond en twee wassen gedraaid en om 12 uur lag alles in de kastjes. We besloten een stuk door het Park te gaan rijden en ergens op een stil plekje onze lunch te nuttigen. De natuur is ook in dit park geweldig mooi. We reden o.a. door een kloof. Zeer indrukwekkend. Ik heb hieronder een stukje over het park van internet afgehaald, het geeft goed weer hoe het park is.

"Nationaal Park Monti Sibillini ligt in het zuiden van de regio Marken en in het noorden van de regio Umbrië in Italië en heeft een oppervlakte van ruim 700 vierkante kilometer. In het nationale park ligt het Sibillini gebergte, het gebergte heeft een lengte van zo’n 40 kilometer en maakt deel uit van het Apennijnen gebergte. De hoogste berg in het Sibillini gebergte is de Monte Vettore met een hoogte van 2476 meter.

De bergketen is genoemd naar de Monte Sibilla met een hoogte van 2173 meter maar volgens een legende is de bergketen vernoemd naar de Apennijnen Sibyl ook wel bekend als Sibilla Picena of Sibilla di Norcia. Ze was volgens de legende een tovenares of een priesteres met profetische vaardigheden en de koningin van een paradijselijke ondergrondse wereld. De Apennijnen Sibyl leefde in een grot op de top van Monte Sibilla en verschillende schrijvers uit Marken en Umbrië hebben verhalen geschreven over de cultus rondom deze Sibyl.

Nationaal Park Monti Sibillini is een heuvelachtig en bergachtig gebied met veel toppen boven de 2000 meter, in het gebied liggen de bronnen van de vier rivieren Aso, Tenna, Fiastrone en Nera en het meer Lago di Pilato. Het Meer van Pilato ligt net onder de top van de Monte Vettore en het is een gletsjermeer, de oppervlakte van het meer is afhankelijk van de hoeveelheid regenval en het smelten van de sneeuw in het gebied.

Het nationale park wordt gezien als een kruispunt van culinaire tradities met uit de regio Marken de truffel en onder andere de salami en de ham uit de regio Umbrië, het hele gebied staat bekend om de linzen en om de kazen van de veetrek en er zijn herders in het gebied met grote kuddes schapen. In de regio groeien oude appelsoorten zoals de Sibillini in Rosa; de roze appel.

De dorpen in het natuurgebied hebben vaak een middeleeuwse bouw en zijn rijk aan tradities gebaseerd op het gangbare leven in de bergen. In de hele regio liggen veel kerken, kloosters en voormalige woningen van kluizenaars. "

We hebben ergens op een stille plek geluncht en zitten lezen. De bergwegen zijn smal, maar op zich goed te rijden. Het weer was perfect. Zo rond de 27 graden, af en toe wat wolkjes en een zacht windje. Morgen weer een dag, dan moeten we een winkel zien te scoren. Nu lekker thee drinken .

Kopieer onderstaande link en plak hem in je adresbalk.

Mien

Wel een interessante dag en lekker ontspannen op een stille plek dat is genieten

Alie

Een mooie plek, blijf op die stek.

Billy Bond

Wat een acties. Door kordaat optreden weer een broosrooster gered; die heef recht op een plaats in de tuin. Wat een geweldig gebied om te vertoeven; dan is genieten bijna geen kunst meer. Beste groet van ons.