lambermont2.reismee.nl

Dag 64. De Amalfikust route

Na lang aarzelen, waar we weken de tijd voor hebben gehad, besloten we gisteren dat we vandaag dan toch de bekende Amalfikust route wilden rijden. Dat zou zo mooi zijn, dit moesten we zeker niet missen. Wel moesten we rekening houden met zeer druk verkeer( = een ander woord voor filerijden)en dit beter niet doen met de caravan. Ik had dus een lumineus idee: we staan om half 6 op! Dan rijden we om kwart over 6 weg en zijn we de eerste in de file. Zo gezegd zo gedaan. Met lucifersstokjes tussen onze oogleden kropen we om 6.15 uur in de auto. Het was rustig, af en toe een suïcidale scooterrijder of motorleip, maar de dag begon net. Na een uurtje bereikten we het moment dat het verkeer drukker werd. Tenslotte zijn er nog steeds uitslovers die zo nodig op tijd bij hun baas willen zijn. Dus het getoeter achter ons begon, de suïcidalen onder ons scheurden om en voor ons langs, maar Herman hield stand. Ja, die route. Wat zullen we er van zeggen. Wel, wij zagen het geheel als volgt

Een hopeloos overgewaardeerde route! Natuurlijk: er zijn schilderachtige plaatsjes. Maar slechts een paar. Het grote probleem blijkt het parkeren van je wagen om een prent te schieten. Ja, en een mooi uitzicht op zee, mits je aan de goede kant van de auto of bus zit. En dan nog! Je ziet de zee, maar moet je nek verrekken om iets meer te zien. Mocht er een fysiotherapeut onder de lezers zijn: raadt je cliënten deze route met klem aan, je bent vervolgens maandenlang verzekerd van inkomsten.

De route zelf: giga-bochtig, plaatselijk hopeloos smal en met een caravan niet te doen. Dat hadden wij reeds vooraf begrepen, maar bussen en vrachtwagens reden er ook, met alle pret van dien. Dit was vele malen spannender dan welke attractie in de Efteling dan ook.

Het is dat we vanmorgen heel vroeg gestart zijn. Na het eerste rustige stuk was er heel veel verkeer. Het was net de wonderbaarlijke brood en wijn vermenigvuldiging uit de bijbel, maar dan met auto's, scooters en motoren. Politie en verkeersregelaars waren nodig om te zorgen dat alles een beetje kon doorrijden, of liever gezegd stil bleef staan opdat bussen konden doorrijden. Italianen zijn brave mensen met een beperking. Ze zijn niet in staat verkeersregels te begrijpen, de logica ervan in te zien en die toe te passen. Het is echt niet te filmen.

Dus veel stilstaan wat ons aan het denken zette... Waarom doen mensen dit? Waarom willen ze persé deze stress, zelfmoordneigingen en de wurgneigingen van stresskikkers, meemaken? In ons geval was de reden dat we niet van plan zijn ooit nog in deze regio vakantie te gaan vieren, en vooral bang waren iets heel bijzonders te hebben gemist als we deze tocht niet zouden maken.

Maar over bijzonder gesproken. Sommige mensen vinden het heel fijn om twee keer zo'n vreselijk stuk te rijden. Wij dus. En wat zag ik op de terugweg? Een absoluut kunstwerk. Een uitgehouwen stuk rots waarin een miniatuur stadje was gebouwd van allemaal stenen woningen. We konden niet stoppen door die stresskikkers achter ons, maar het was reuze bijzonder. Helaas heb ik hier dus geen foto van kunnen maken.

Wat ook opvallend was, waren alle geparkeerde auto's langs de route. Als er een dorpje aan kwam stonden er honderden meters voor het dorpje auto's geparkeerd, vaak half op de weg. Ja, in de dorpjes en bij de hotels was geen mogelijkheid, dus als je daar woont of werkt mag je dagelijks een wandeling maken om je auto te bereiken. Ondertussen duimen draaiend dat je niet van de sokken wordt gereden.

Wel hebben we,toen het nog rustig was, ergens n kopje koffie gedronken bij een restaurant langs de route. Deze tent had namelijk, in tegenstelling tot de rest, een stuk parkeerplaats.

Om 11 uur waren we terug op de camping. De temperatuur vandaag was uiterst aangenaam. Morgenochtend vertrekken we naar de andere kant van Italië, naar Manfredonia. Hiervoor zijn we van plan om half 5 op te staan, want we moeten dwars door Sorrento met de caravan. En reeds om half 8 is het daar een gekkenhuis......

Om een idee te geven van de route hebben we wat filmpjes geplaatst. Helaas is het niet gelukt het complete gekkenhuis dat hier verkeer heet goed weer te geven.

Mien

Ik heb de video's gezien dat is een rit niet om uit te rusten ben je niet goed wakker dan moet je daar gaan rijden dan ben je klaar wakker

Alie

Kan inmiddels weer een beetje uit mijn ogen kijken en genoten van achterstallige reisverhalen. Zit op jullie achterbank en gedenk onze reis genoegens in het verleden
Kan inmiddels weer beter uit mijn ogen kijken en heb alle achterstallige verhalen meebeleefd. Zit op jullie achterbank en herleef onze prachtige zwerftochten.
Het was toen nog wel wat rustiger op ‘ s heerenwegen. En minder heet.

Tip: wendt je Steven in de toekomst naar het Noorden:voor het te laat is. Wonderschone natuur en zo heerlijk rustig. Klimaat? Soms op één dag alle seizoenen.

Billy Bond

Wat een uitgebreide analyse van de weggebruiker op het door jullie doorsneden traject . Volledig en nuttig voor volgende plannen, besluit is al verstandig genomen. Wat een video's over jullie reis, om ziek van te worden. Knap werk Herman. Geniet van de volgende trac en camping. Beste groet van ons.