lambermont2.reismee.nl

Dag 63. Herculaneum

Vandaag ging ons uitstapje naar Herculaneum. Herculaneum was een stad uit de oudheid, gelegen tussen Napolis en de Vesuvius, die bij de uitbarsting van de Vesuvius in 79 n.C. door 19 meter lava en as werd bedekt.We waren om half 7 al opgestaan, om de grote ochtendspits in Sorrento te ontlopen. Kwart over 7 reden we weg. Hoewel het nog geen 50 km rijden was, deden we 1 uur en 45 minuten over de heenrit. 9 uur stonden we daar op de stoep. Er waren al meer vroege vogels,maar niet veel. Dat betekende dat we alles goed konden zien. Het is dus 1/3 deel van de stad die ze hebben opgegraven. En er woonden totaal 4000 mensen in de stad, dus hier iets van 1300. Die hebben dus lekker dichtjes bij kortjes gewoond. Er waren duidelijk herkenbare badruimten, waterputten, bakkerijen. De huizen hadden stenen trappen voor de bovenverdiepingen. Restanten van mooie mozaïeken en wandschilderingen. Buitengewoon bijzonder om daar nu zo rond te kunnen lopen. Niet alle mensen die in Herculaneum woonden zijn omgekomen destijds. Een aantal heeft weten te vluchten. Indrukwekkend de stenen vloeren die her en der ongelooflijk golfden. Er was ook een overdekt museum. In het ene deel stonden de restanten van een houten boot. In het andere deel lagen prachtige sieraden en apothekers spullen. Pincetten, een soort tandartshaakjes, glaswerk. De sieraden waren van een veel steviger kwaliteit dan de prutsels die hier in 1500 gemaakt werden.

Om 12 uur zijn we vertrokken, het werd erg warm. Op een terrasje eerst koffie gedronken en toen, via de snelweg, terug naar Sorrento. Daar zat iedereen aan de lunch of aan de siëstaEn de binnenstad was daardoor iets makkelijker door te komen. Bij de caravan zijn we eerst twee wassen gaan draaien en toen onze siësta gaan houden.

Voor morgen hebben we plannen,maar het hangt er heel erg vanaf of ik vannacht slaap. We gaan het beleven.

Aanbeveling: zie ook de teksten bij de foto's.

Mien

Wat een prachtige beleving om dat te zien heel indrukwekkend jullie zijn niet voor niks vroeg op gestaan top dag