lambermont2.reismee.nl

Dag 62: chaos!

Even nog wat aanvullingen op het verhaal van gisteren. De route die we hebben gereden was weer zeer afwisselend. We hebben prachtige landschappen gezien en bergen in overvloed. Herman had niet verwacht dat het landschap vanaf boven Rome tot Napels er zo mooi uit ziet. Het was alleen jammer dat er heel erg veel vocht in de lucht zat. Daardoor was het heel erg heiig. Je zag de bergen wel maar wazig en zonder kleur. Bij de eerste stop was het trouwens wel even schrikken: we gingen weg met iets van 28 C maar toen was het opeens 38 C met een zeer harde wind. En in de auto slechts 20 of zo. De overgang is giga.

Tanken langs de snelweg is trouwens iets waar je goed op moet letten. Er zijn daar meestal 2 opties: of je tankt zelf (bij het bordje SELF) of je laat iemand het doen: SERV. Klinkt leuk, maar in het geval van SERV betaal je 30 tot 35 cent per liter meer!!! Op een tank van 60 liter is dat dus iets van 20 Euro meer!!! Voorwaar iets waar je heel goed op let bij de keuze waar je gaat staan. En dan de zoektocht gister naar een supermarkt(je). Daarvoor zijn we lopend door het centrum gegaan. Wat een drama: herrie, heel veel geflitst van verkeersdeelnemers en verder stinkt het er. Veel oude verbrandingsmotoren die blauwe walm uitstoten en een hoge temp. Buitengewoon ongezond! En dan zie je daartussen mensen rustig op een terrasje zitten. Dit alles is totaal niet aan ons besteed. Ook het lopen door zo’n stadje: overal dezelfde souvenierswinkeltjes, modezaken, sieradenwinkels enz enz. Nee, laat ons maar genieten van de natuur en de rust.

Vandaag hebben we, zoals vaak na een reisdag, een rustdag. Lekker laat opstaan. In de caravan in de airco boek lezen. Heerlijk. Dat heet vakantie. Gelukkig hebben we geen enkele mier in onze caravan kunnen ontdekken, dus of het poeder helpt goed, of onze caravan smaakt niet lekker of hij wordt zeer goed schoongehouden door Marieke (duim)zodat het geen zin heeft een rooftocht te houden.

Omdat we natuurlijk wel boodschappen nodig hebben, hebben we besloten om toch maar een supermarkt te gaan zoeken. De bekende zoals Conad en Coop hebben hier alleen hele kleine buurt-supers. Maar: er is ook een Lidl. Op 25 km afstand. Een eitje, nietwaar. Helaas: het is hier ook gewoon overdag schreeuwend druk: auto’s, bussen, vrachtwagentjes, honderden scooters, motoren, er is nauwelijks doorkomen aan. De rit heeft 5 kwartier geduurd. Een gemiddelde van 20 km/uur. Maar we zijn er gekomen zonder 1 deuk of kras. Wat dat betreft verbaast het ons dat je hier niet op elke hoek een ongeluk ziet.

De Lidl had gelukkig alles wat we wilden hebben. Dus we zijn niet voor niets gegaan. Wel was er een uiterst onvriendelijke caissière die echt dringend een cursus klantvriendelijkheid nodig had. De terugweg ging zowaar in een kwartier korter. Maar dat kwam omdat de navigatie een aangepaste route adviseerde. Eindelijk weer terug zijn we iets gaan eten want het was ondertussen al iets van 2 uur. En daarna, zoals goede Italianen betaamt, een siësta gehouden. De temperatuur hier is vandaag een stuk aangenamer dan gisteren. Iets van 30 tot 32 met behoorlijk wat wind. En we zitten natuurlijk op een plaats op de camping waar de wind makkelijk bij kan komen. Dus het was daarna goed toeven in de schaduw. We hebben nog even overwogen om het zwembad in te gaan, maar dat gaan we morgen doen.

Morgen gaan we namelijk naar Herculaneum. Dat is ook een stad als Pompeï maar schijnt mooier te zijn. Daarvoor gaan we morgen vroeg opstaan. Iets van 7 uur of wellicht vroeger. Dan hopen we wat sneller door alle chaos heen te komen. Hopelijk lukt dat. Maar terug op de camping wacht dan voor ons een heerlijk zwembad.

Mien

Gelukkig door alle drukte er zonder schade er door gekomen en wat je nodig had hebben jullie kunnen kopen ook fijn dat de caravan mieren vrij is

Mien

Mooie foto' met al die lichjes

Billy Bond

Weer een fantastisch inzicht in de economie van het land en de vindingrijkheid van de detaillist; Altijd leerzaam om te weten. Knap al dat deaken met de andere weggebryuikers. Blijf voorzichtig. Sterkte bij de volgende tocht. Geniet van ook deze uitzonderlijke vakantie. Go strong. Beste groet.