lambermont2.reismee.nl

Dag 56: een Ertuskisch dagje

Vandaag was het alweer zo’n dag: heet en echt een dag om vooral heel rustig te doen.

Wij bikkels hadden echter het plan opgevat om naar oude Etruskische tempels te gaan kijken. En daarnaast ook naar de uitgegraven wegen van de Etrusken. Dus wilden we, zoals we dat ook hadden gedaan bij het bezoek aan San Marino, vroeg opstaan en naar de plaats Sovana rijden waar de opgravingen zijn en naar Sorano voor de wegen. Maar het begon er al mee dat we later wakker werden dan gepland. En om nou een wekker te zetten op vakantie…. En daarnaast wilden we ook een was draaien. Dat laatste lukte gelukkig, maar al met al waren we dus niet meer vroeg. En was het dus al heet!

De navigatie gaf keurig aan hoe we moesten rijden: via een “Strada Provinciale” nummer zoveel. Klinkt goed. Maar in Italië betekent dat niets. Het begon er al mee dat aan het begin van de weg borden stonden met verboden voor fietsers en motoren. Het zal. Nu weten we waarom: de weg was voor het grootste gedeelte onverhard. Dus gewoon gravel. En natuurlijk bomvol gaten. En dan opeens weer een stukje zeer slecht asfalt en dan weer gravel. Enz enz. Dan duren 20 km heeel lang.

Het plaatsje Sorana ligt heel erg mooi op de rand van een steil dal. Zie de foto’s. Prachtige oude bouwstijl (aan de buitenkant). In het stadje zelf was het niet zo bijzonder. Maar de weg er naar toe was spectaculair! Zie de video’s. We hebben ergens heel goedkoop cappuccino gedronken, maar het stadje doorwandelen: daar was het al veel te heet voor. 30 plus in de schaduw en de zon op je lijf deed gewoon zeer. Dus snel de auto weer in op zoek naar een startpunt van de gegraven wegen. Die waren op zich best interessant. Maar om er een eind doorheen te gaan wandelen, daar was het ook te heet voor. Zie de foto’s voor een impressie.

En toen op naar de archeologische site. Voor de entree moest je betalen. Helaas. Ik zou het iedereen afraden om daar naartoe te gaan. Het is zeer erg geërodeerde en daardoor erg onduidelijke uhhhhhh iets van gebouwen en 1 tempels. Althans, dat stond op de beschrijving. We waren er snel mee klaar, mede omdat het veel klimwerk was. Helaas. Dus daarna zijn we weer snel naar de camping terug gereden waar we bijna meteen heerlijk in het zwembad zijn gaan dobberen.

Mien

Ik heb de video's gezien het is niet even daar naar toe maar de omgeving was wel mooi

Mien

Prachtige foto's

Billy Bond

Uitstekende weergave van feiten en belevenissen. Een verrijking voor het leven, ook die van het rijden op bijna onbegaanbare wegen. Respectabel overzicht van dit overzicht hetgeen ons intense deelgenoten maakte van jullie dag. Beste groet en geniet.