lambermont2.reismee.nl

Dag 51. Filerijden

Vanmorgen tegen half 11 vertrokken we uit Marzabotto. Het was 230 km naar camping Paradiso in Carpegna, maar de navigatie gaf aan dat we er pas tegen 4 uur zouden zijn. Oeps! Hoe kon dat? Simpel. Vanaf Bologna was het filerijden. Op zich een nieuw schouwspel voor ons in Italië. Wat zijn sommige mensen ongeduldig, brutaal of vindingrijk . Op een gegeven moment reed een paar auto's voor ons een Italiaan met caravan. Naast ons was de vluchtstrook die zijn naam eer aan deed! Tientallen auto's namen de vlucht over die strook om zo op snelle wijze 100 meter vooruit te komen om zich er daar weer tussen te dringen. De Italiaan voor ons was n man naar ons hart. Hij was het blijkbaar zat en maakte korte metten: hij ging met zijn wielen n stuk over de lijn van de vluchtstrook rijden, zodat geen hond er langs kon! Reuze geestig moet ik zeggen.

De temperatuur was buiten inmiddels opgelopen tot 38 graden en ik vermoed in de geblokkeerde auto's nog wat graadjes hoger:):):)

Toen we aardig in de buurt van de camping waren ( nog 10 minuten rijden) stuitten we op een bord dat ivm wegwerkzaamheden de weg was afgesloten. Je voelt ' m al: dat was de weg naar de camping. Mbv Google vogelden we uit hoe we dan alsnog de camping konden bereiken en dat was een dik half uur omrijden. Een feit is dat de omgeving ontzettend mooi is. Ik had van mijn vroegere buurvrouw al begrepen dat de Marches mooi is, dat klopt. Wat zijn de Marches?

"De naam De Marken in het Nederlands klinkt niet typisch Italiaans, maar als er iets Italiaans is, dan is het De Marken wel! De naam is afgeleid van het Germaanse woord mark, wat grens/markering betekent. Le Marche heeft een rijke geschiedenis, was verdeeld in meerdere keizerrijken en dat is duidelijk terug te zien op tal van plaatsen." Carpegna ligt in de Marches.

Op de camping werden we vriendelijk ontvangen en " de oude heer" bracht onze sleurhut met zijn trekker de berg op. Het is hier een familiebedrijf dus daar waar een " oude heer" is, is ook een " jonge heer". Tja, ik kan het niet anders uitleggen:):). We hebben een schitterende plek boven op de berg en een geweldig uitzicht. Ik zou zeggen: we zitten hier tot dinsdagochtend, kom gerust rond vijf uur langs voor een glas wijn dan kun je het zelf zien. Camping Paradiso in Carpegna moet je zijn:):):):) Het was hier overigens slechts 28 graden, tegenover de 38 graden onderweg.

Morgen willen we naar San Marino waar het uiteraard bloedheet gaat worden. We willen dus vroeg op pad om op tijd voor ons schoonheidsslaapje terug te zijn. Maar we willen zo graag in die kabelbaan naar boven;)

We zitten nu buiten. Al onze buren zijn Italianen en velen hebben blafhonden bij zich. Zo ook onze buren. We gaan het beleven hoe dat gaat verlopen.

Mien

Wat een rit wel goed van de voorganger dat hij zo ging rijden want die Hunter gaan er gewoon tussen fijn dat jullie weer een mooie plek hebben geniet er van

Billy Bond

Weer een avontuurlijk verhaal, vol enthousiaste momenten en leerzame taalkundige en historische beschrijvingen. Over het taalgebruik betreffende definiëring van oude en jonge heren kan ik niet ingaan, wel fijn dat ze beiden aanwezig waren, toch. Tja, en dan al die rijervaringen op de weg met al die gasten, blijven leerzaam. Geniet en beste groet.