lambermont2.reismee.nl

Dag 41. Tunnelvisie

We hadden vandaag last van "tunnelvisie". Dat werd veroorzaakt door een regiment tunnels die we door moesten in de marmergroeve bij Carrara. Vorig jaar zijn we er al geweest, maar nu wilden we dus een rondleiding. Daar worden diverse toeren voor aangeboden met prijzen variërend tussen de 15 en de 80 euro.

Enerzijds ligt dat aan de plek waar je die tickets koopt, op internet bv, en anderzijds aan het soort rondleiding je verkiest. Wij hadden geen zin om in een jeep te worden gepropt met nog minstens vier andere mensen en ook een busje waar je met zeker 8 man ingeperst wordt lokte ons niet erg. Het prijsverschil zat hem vooral in datgene wat je wilde voor je de berg in ging. Wij besloten, net als vorig jaar, zelf die berg op te rijden en met onze eigen auto achter een gids aan de tunnels en berg in te rijden. Andere mensen verkozen te worden gereden, maar daar betaal je dus giga voor. Uiteindelijk zie je evenveel. In de berg gekomen ga je door een pikdonkere tunnel naar een grote open ruimte in die berg. Daar krijg je uitleg over hoe het marmer uit de berg wordt gehaald, diverse kleuren en waarom er zo' n prijsverschil zit tussen grijs, wit en gemarmerd marmer. We hadden ons goed voorbereid voor deze ondergrondse tocht en sandalen aangetrokken. Daarmee spaarden we onze mooie leren schoenen en kregen onze voeten een fijn modderbadje in die berg. Het modderbadje zat bij de prijs inbegrepen. We kregen een plastic mutsje op met daar overheen een gele helm. We voelden ons reuze stoer en dapper, want een helm moet je toch zeker niet zomaar op zetten. Die zet je natuurlijk op vanwege eventueel vallend gesteente enz. Dat de helm van kunststof was (hard plastic in mijn taal) vonden we wel typisch. Ook dat de gidsen geen helm droegen. Hebben die nou een houten kop of hoe zit dat? Ja: je krijgt die helm dus omdat er druppeltjes water naar beneden vallen en je haren anders nat worden.... Had mij dan plastic overschoenen gegeven, ja!

Enfin, het was apart en ik kreeg van Herman een paar mooie oorbellen met een wit marmeren bolletje eraan.

Na afloop zijn we halverwege de berg ergens koffie gaan drinken. Tunnel in, tunnel uit, en maar hopen dat het eenrichtingsverkeer was.

Op weg naar huis hebben we nog wat boodschappen gedaan en tegen half 4 waren we weer op de camping. Nog mooi tijd om een dutje te doen

We hadden sushi meegenomen en nu zitten we heerlijk buiten. De temperatuur was vandaag 28 graden en het was uiterst aangenaam weer hier. Morgen willen we naar Lucca om te kijken of we op de stadswal kunnen fietsen.

Mien

Was weer spannende dag wel mooi plus lekker modderbadje voor je voeten maar ze weten wel van prijzen daar en jij heb weer mooie oorbellen