lambermont2.reismee.nl

Dag 39. Parma-ham

Wat een heerlijke camping. Gisteravond hebben we tot bijna twaalf uur buiten gezeten. Windstil, geluidstil, temperatuur bleef ook stil (staan) en ook alle buren waren stil. Ja, die lagen allemaal al te pitten. Dus het was werkelijk geweldig buiten. We hadden helemaal geen zin om te gaan slapen, maar ja. We moeten die biologische klok toch maar volgen. De volgende ochtend was het weer weer prachtig. We waren niet van plan om weer de hele dag op de camping lekker niets te doen, dus we zijn de omgeving maar eens gaan verkennen. Het is hier prachtig! Heerlijk de kleinste weggetjes opgezocht en genoten van het landschap. Zie de foto’s en de film. Uiteindelijk in het aftakelende Salsomaggiore Terme cappuccino gaan drinken. We hebben dat vorig jaar ook al vermeld. Het is een stad waar al in de Romeinse tijd warm water bronnen zijn die helend zouden zijn. Tot ergens eind vorige eeuw kwamen daar heel veel mensen op af. Maar daarna is dat gestopt. Het gevolg is dat het plaatsje helemaal vol staat met ernstig vervallen gesloten hotels en overal verlaten grote huizen. Beetje spooky! Maar de koffie smaakt nog steeds prima. En er zijn ook voldoende supermarkten om boodschappen te doen.

Terug op de camping knoopte Herman een praatje aan met de camping-eigenaar. We zijn namelijk gisteravond over de camping gaan struinen en die is best heel erg groot. En lang niet overal camping. Hij vertelde ons dat in de Romeinse tijd hier een villa heeft gestaan van een Romeinse dame. En deze dame heeft het proces ontwikkeld van het maken van Parma-ham. In het plaatsje Parma (hier vlakbij), staat een ham-museum (ja, echt!!!) waar eea ook wordt verteld.

En ten tijde van Mussolini stond hier een olie-boortoren omdat in dit gebied (dat zich uitstrekt vsn Noord-Spanje tot Roemenië) er zich op grote diepte een olieveld bevindt. Maar toen in het middenoosten de olie goedkoper was dan kraanwater was verdere exploitatie te duur. En nu is dit alles dus een camping.

Vanavond gaan we weer eens heerlijk eten van het bakplaatje. Dat hebben we deze vakantie pas 1 keer eerder gedaan. Dus dat wordt smullen. En morgen gaan we weer verder reizen.

Mien

Wat een gezellige dag en een hoop te weten gekomen ik zou zeggen geniet van jullie bakplaat

Alie

Ontdekkingsgeschiedenis: van bad tot ham, met cappuccino
erbij. Maar of Parma nu zo’n klein plaatsje is? Ga het maar zien, in elk geval is er veel geschiedenis en een groot kasteel.

Billy Bond

Prachtig en uiterst leerzaam verslag van de dag. Geniet en beste groet.