lambermont2.reismee.nl

Dag 22: Chateau de Chenonceau

Dankzij onze geweldig gelukte rustdag gisteren hebben we vandaag weer puf om eea te ondernemen. En we zitten in het gebied van de Loire waar de prachtigste kastelen staan, dus we hebben vandaag een chateau bezichtigd. En niet zo maar 1, maar het Chateau van Gijs! Nou zullen jullie allemaal op Gijs na wel denken welk kasteel is dat nou? Nou Gijs is onze gewaardeerde overbuurman in Bemmel die ons hierop wees. Wij begrepen daar natuurlijk uit dat het zijn buitenhuisje was.

Maar dat bleek dus ietsje anders te liggen. Ofschoon in de garage nog wel een auto stond die kon wedijveren met Gijs zijn mobiel in Bemmel.

Het was wel een prachtig optrekje. Met lekker veel tuin. Dan heeft Gijs tijdens zijn verblijf ook wat te doen.

Maar alle gekheid op een stokje: het is het Chateau de Chenonceau. Een prachtig kasteel. We waren zo verstandig om niet heel vroeg op te staan en vroeg in de rij te gaan staan. We waren daar pas om 11 uur en er was geen rij. Maar het was er best wel druk! Het was er zonder meer zeer indrukwekkend. Prachtige zalen, veel (originele?) meubels, enz. enz. Een aanrader voor iedereen.

Even heel kort: begin 16e eeuw is begonnen met de bouw. En zoals zo vaak is het kasteel in de loop der tijd verbouwd, gerestaureerd, uitgebreid, gebombardeerd, gerestaureerd enz. Er hebben vele bekenden in gewoond. Wellicht de bekendste is Catharina de Medici. Zij heeft als regentes jaren lang vanuit dit kasteel Frankrijk bestuurd.

Na de bezichtiging koffie gescoord binnen de poort. Deze was gelukkig een stuk beter dan die van gisteren. Maar wel duur zeiden krent en co tegen elkaar. Maar gelukkig hadden we zelf ook koffie en broodjes meegenomen dus die hebben we lekker tot ons genomen op een bankje in het gebied om het kasteel. Na nog even het labirint te hebben uitgelopen zijn we weer terug gegaan naar de camping. Een geslaagd uitje met prachtig weer.

Mien

Fijn dat het een geslaagde dag was zonder dat er een lange rij was en dat jullie genoten hebben en lekker po het bankje je eigen bakkie

Billy Bond

Wat een artistiek weergegeven verslag, mede met dank aan Gijs. Alle gevoeligheden mooi vertaald zodat we volledig deelgenoten konden worden van deze dag. Prachtig genieten. Succes en beste groet van ons.