lambermont2.reismee.nl

Dag 20. Dierenleed

Voor ik iets vertel over onze dag, wil ik even een heel leuk nieuwtje met jullie delen. Mare, onze oudste kleindochter, is cum laude geslaagd voor haar MAVO. Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn voor haar.

Vandaag hebben we een kasteel bezocht. Het kasteel van Chaumont-sur-Loire. Hiervoor stonden we vroeg op...en ja, dan zijn er altijd van die bijdehandjes die NOG vroeger zijn opgestaan en daardoor al voor 10 uur een rij veroorzaken die er niet zou zijn geweest als ze gewoon een half uurtje langer waren blijven pitten . Enfin, na 25 minuten achter al die Snelle Willies te hebben gestaan mochten ook wij naar binnen. Dat was fijn,want het was knap warm in de brandende zon. Om te beginnen 120 traptreden van 3m breed per trede beklimmen. Maar daar kreeg je dan ook wat voor. Het kasteel was zowel van buiten als van binnen goed onderhouden. Binnenin het kasteel exposeerde in vrijwel elke ruimte een kunstenaar. Het zal wel fantastisch zijn geweest,maar mijn vriendin Marieke doet het beter.

Na een uurtje hadden we alle trappen in het kasteel beklommen en weer afgedaald en zijn we de tuin in gegaan. Die was mooi, en ook daar lagen allerlei " kunstwerken". Omdat we inmiddels begrepen dat het niet om oud vuil ging, ruimden we niets op en lieten de "kunstwerken" liggen....

Wat ontzettend mooi was, dat was de moestuin. Alie, jij zou daar zooooo blij van zijn geworden. In de moestuin groeiden hele mooie rijpe tuinbonen....ja,ik geef meteen toe dat ik stiekem even om me heen spiekte. Er was geen mens. Daar hadden we beslist een lekker maaltje aan gehad. Maar de eerlijkheid en het fatsoen won het van mijn hebzucht(stom,stom,stom), dus we hebben er zelfs niet 1 meegenomen.

Na een uur of vier hebben we de 120 traptreden omlaag genomen en zijn we richting de camping gegaan. Maar wel eerst even naar de U Markt, want daar maakt een mevrouw verse sushi. En die hadden wij onszelf beloofd.

Door die supermarkt lopend ontdekte Herman iets gruwelijks. Midden op een pad stond een tafel met wat manden erop. In die manden lagen kreeften en krabben.....en ze leefden nog.Helemaal kurkdroog, vastgebonden, lagen ze te wachten tot iemand ze zou kopen en in het hete water zou gooien. We waren er allebei beroerd van. En dit heb ik gefilmd.

Op de camping heb ik eerst een uurtje geslapen en daarna heerlijk zitten breien en lezen. Het eerste setje sokken heb ik klaar, morgen begin ik aan de tweede.

De sushi smaakte heerlijk. Morgen doen we weer een dagje rustig aan, te beginnen met....uitslapen

Mien

Wat een dag denk je vroeg te zijn heb je mensen voor je die nog vroeger waren wat een klim in dat kasteel maarjullie hebben genoten wat erg dat dierenleed de foto's zijn mooi

Alie

Punt 1: felicitaties met de knappe kleindochter.
Punt 2: sprookjeskasteel waar je kunt afknappen op de trappen.
Punt 3:moestuin paradijs
Punt 4: nooit meer kreeft op je bord, (maar die sushi’s dan?
Punt 5: rotzooi die men kunst noemt ( wie laat zich voor de gek houden?
Punt 6: stellig laten jullie je verleiden om
één of ander sprookjesspektakel van “Son et Lumière” te gaan meemaken.

Billy Bond

Allereerst onze felicitaties met het succes van Mare, jullie kleindochter. Mooi resultaat en mooie basis voor vervolg.
Ja, en dat kasteel, prachtig allemaal om te lezen vsn jullie ervaringen en observaties van de kunsten, met referentie nasr de kunsten van eigen mensen. Keurig dat jullie je hebt weten te gedragen in de moestuin en de dag zo succesvol hebben weten af te sluiten met een hapje en een passend drankje geniet en beste groet.

Marjan

Het is gruwelijk wat de mensheid denkt zich te kunnen veroorloven met dieren ….