lambermont2.reismee.nl

De was

Beste lezers en lezeressen. Vandaag hadden we een was- en rustdag. En daarom eerst even een reflectie van de eerste 6 dagen van onze reis. Zoals dat bij ons eigenlijk altijd verloopt, was het met het weer geweldig goed. We hebben iedere dag alleen maar blauwe luchten gezien en de temperatuur is vandaag gestegen tot 27 C. Heerlijk! En dat in schril contrast met het zuid-oostelijk deel van Frankrijk. Zeg maar vanaf Lyon naar het oosten en naar beneden. Daar regent het tot nu toe iedere dag. Soms wat minder en soms veel. En hetzelfde geldt tot nu toe voor heel Italiƫ. Nu zijn wij niet zo behoeftig en structopaat-achtig dat wij beslist de voorgenomen route door Frankrijk en Italiƫ moeten volgen. Neen, wanneer het weer daar nat is laten wij dat graag links liggen. Het is toch wel heel erg aangenaam wanneer je kampeert en het is lekker warm. Reden voor ons om onze voorgenomen verblijftijden op de diverse noord-Franse campings te verlengen. En rustig af te wachten of het weer gaat veranderen. Mocht dat helemaal niet gebeuren, dan gaan we gewoon nog langzamer door Frankrijk en wie weet wel naar Duitsland of ergens anders heen. We zien het wel.

Verder moet ik wat kwijt over de sanitaire moraal hier in Frankrijk. Toen we dat schitterende kasteel bezichtigden bleek er in dat giga-gebouw, waar op dat moment zeker 1000+ mensen op bezoek waren maar 1 toiletgelegenheid te zijn. Voor de dameskant stond een rij van zeker 20 tot 30 vrouwen te wachten. Dus Marieke zag het zeer somber in. Maar, ze is niet ingewikkeld, bij de heren was de rij nul. Dus gewoon de herenkant genomen. Bij het weer naar buiten komen knikten een aantal dames in de rij vol begrip, maar niemand die het goede voorbeeld volgde. Eergisteren waren wij in dat prachtige dorpje. Openbaar toilet? Niet aanwezig. Dan maar brutaal een restaurantje (tje-tje) ingegaan om daar naar de wc te gaan. Bekijk de fotoā€™s van dag 5 maar eens goed. De wc die je daar ziet was DE wc van het restaurant. Buiten. Houten deur met knip. Ok. Je kunt er naar binnen gaan.

Gelukkig zijn de toiletten op de camping wel heel netjes en schoon. Alleen gebouwd voor mini-Fransjes, dus je moet wel erg diep door de knieƫn. En dat is best wel lastig. Voor wat betreft de sanitaire moraal van een aantal hondenbezitters is het hier helaas slecht gesteld. Sommige baasjes en bazinnetjes menen dat ze hier de honden gewoon overal en nergens hun behoeften kunnen laten doen zonder het eindresultaat op te ruimen. Deze resultaten hebben we gefotografeerd en aan de camping-eigenaar laten zien. Helaas voelde die zich niet geroepen om het op te ruimen nochom de betreffende baasjes te vragen dat te doen. Jammer, jammer. Dat resulteert echt in een slechte review.

Vanmorgen dus de was gedaan. Prachtig nieuw gebouwtje, 3 industrie-grote wasmachines en dito drogers. Hagelnieuw. De bediening was even een dingetje. Niks geen gleuf waar je het geld of een munt in moest stoppen. Neen! Je moest een app downloaden op je telefoon. Daar een keuze maken welke machine en welk wasprogramma en daarna meteen via Ideal afrekenen. Geweldig! State of the art. Hadden wij nog niet eerder gezien. Dus het kostte wel enige moeite om het te regelen. Gebouwtje staat 150 m verderop. Je loopt er heen met geld. Lukt niet. Terug om telefoon te halen. Eerst die van Herman. Maar het downloaden lukte niet. Terug voor telefoon Marieke. Maar toen bedacht Herman dat downloaden wel gaat via wifi. En die is hier enigszins aanwezig. Dus eindelijk de app op de telefoon. Maar toen pas tot de ontdekking gekomen dat je via de bank via ideal moet betalen. Daar heb ik een code-generator voor nodig. Dus weer terug naar de caravan. En toen is het uiteindelijk gelukt. Best wel mooie oplossing. Maar je zult maar een ouder echtpaar zijn met een lekkere oude nokia-telefoon. Dan sta je daar met je vuile was mooi te kijken. Iets soortgelijks was het geval met een stel jonge Zuid-Koreanen. Die app snapten ze wel. Die telefoon hadden ze ook (wie in Zuid-Korea heeft er geen smart-phone). Maar betalen lukte van geen kanten. Tja. Maar mazzel voor hun zagen wij het gebeuren. En dus heeft Herman voor hun de wasmachines gestart en hebben zij ons gewoon het geld gegeven. Prima oplossing. Toen ze ook na de was de drogers nodig hadden kwamen ze dat ook weer bij ons vragen. Tuurlijk doen we dat! Geen punt.

Verder hebben we gewoon lekker geluierd. Laat opgestaan. Boodschappen gehaald voor de komende dagen en veel genikst. En morgen verplaatsen wij ons naar een volgende camping.

Mien

Al met al een drukke dag met heen en weer lopen voor de was en weer wat geleerd en een ander geholpen jammer dat de mensen van de honden het niet opruimen als je ziet van wie kan je het bij hun deur neerleggen

Alie

Grinnikend je verhaal gelezen. Ga zo door en ontwikkel je eigentijdse methoden.

Billy Bond

Wat een buitengewoon beschrijvende weergave van jullie belevenissen, alsof je het zelf meemaakt. Bijzonder de educatieve elementen over
het regelen van de was in een moderne zaak en commerciƫle methode van betalen. Leerzaam. Geniet en groet.